Kilimanjaro: voorbereidingen en tocht

Voorbereidingen tot nu toe
Wij – Reinold en Saskia – zijn beiden in training, ieder op onze eigen manier. Zo maakt Reinold inmiddels kilometers op zijn eigen loopband en sport Saskia enkele keren per week in de sportschool. In het weekend wordt er ook nog gewandeld in de vrije natuur. Het doel van al dit trainen is uithoudingsvermogen kweken en gewend raken aan langdurig wandelen. Het enige wat lastiger te trainen is, is wandelen op een dergelijke hoogte. Als het lichaam moeite heeft om te acclimatiseren op hoogte, dan kan hoogteziekte ontstaan. Een aantal verschijnselen hiervan zijn; misselijkheid, hoofdpijn, lusteloosheid, duizeligheid en geen zin om te eten. Of wij dit krijgen, dat zullen we ter plaatse ervaren!

Kilimanjaro: wat houdt de beklimming in?
Wij lopen via de Machame Trail. Deze route wordt over het algemeen beschouwd als één van de meest gevarieerde en interessante trails naar de top van Mount Kilimanjaro. Hoewel de route de laatste jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen, blijft het aantal personen dat de berg via deze route beklimt beperkt. Dit komt omdat het fysiek één van de zwaardere tochten is en er in tenten wordt overnacht. Daar staat tegenover dat de route ideaal is voor iedereen die kennis wil maken met de overweldigende natuur in het Kilimanjaro National Park. Bovendien krijgt je lichaam tijdens deze tocht meer tijd om te wennen aan de grotere hoogtes. Daardoor is ook de kans om de top te bereiken veel groter! In 6 dagen beklimmen wij de berg, dag 7 is bestemd voor het afdalen. De meeste dagen lopen we 4 tot 7 uur per dag, de laatste 2 dagen rond de 10 uur. Op dag 6 bereiken we de top van Kilimanjaro, Uhuru Peak, op een hoogte van 5.895 meter!

Meer informatie over deze tocht en de organisatie die ons begeleidt is te vinden           via ID Travel